jul
Dagar till jul: 11
Dagar till jul: 11
  • Nordens största tidningsvaruhus
  • Alltid till kampanjpris
  • Alltid automatiskt avslut
Mellan raderna

Bli kvitt ditt mobilberoende

onsdag 26 oktober, 2016 @ 14:31
0
Spenderar du otaliga timmar med din mobiltelefon? Kollar du igenom sociala medier så fort du får chansen? Använder du mobilen precis innan du somnar och så fort du vaknat? Du är troligtvis mobilberoende i så fall, som så många andra. Men då kanske det är dags att bryta mönstret och få mer tid över till annat.

Har du hört talas om Nomofobi? Inte? Det betyder rädslan för att vara utan mobiltelefon. Så om du är en av alla människor som drabbas av panik när telefonen är på väg att ladda ur, när du inte har täckning eller behöver du jämt ”kolla upp något” på telefonen? Då finns det en risk att du lider av Nomofobi.

mobilberoende

I dagens samhälle spenderar de flesta människor väldigt mycket tid med sina telefoner. Vi gör allt med vår smartphone – vi kommunicerar med omvärlden, håller koll på tiden, hanterar vår e-mail, kollar vädret, läser nyheter, letar inspiration och använder våra appar till allt från bankärenden till dejting. Självklart snor det mycket av vår tid, men behöver det verkligen vara så? Skulle vi kunna känna oss friare om vi lägger ifrån oss telefonen oftare?

Känslan av att jämt vara anträffbar kan vara skadlig i längden och dagens stress kostar redan det svenska samhället miljarder kronor varje år. Är det då värt att spendera så mycket tid online? Vår telefon är ett användbart verktyg i vår vardag, men det kanske också är ett hinder som hejdar oss från återhämtning och avkoppling?
Att skapa nya rutiner kan vara svårt, men vi rekommenderar alla att sätta upp egna mobilregler som förhoppningsvis kan skapa mer balans i livet och ge oss mer frihet och fritid över till annat.
Här kommer våra tips:

- Försök att lämna telefonen utanför sovrummet. Införskaffa dig en riktig väckarklocka istället och lämna telefonen i ett annat rum. På så sätt kan hjärnan koppla av och förbereda sig för en god natts ostörd sömn. Om dina läggdagsrutiner inkluderar mobilen, försök hitta substitut. Läs en riktigt bra bok eller en tidning istället.

- Ha för vana att sätta mobilen på ljudlöst eller flygplansläge under middagen. Delvis är det mycket trevligare att äta middag tillsammans med någon som inte sitter djupt insjunken i sin mobiltelefon, men det är även en bra sak att göra när du äter middag ensam. Många människor är idag väldigt dåliga på att vara närvarande och när vi lär oss att bli närvarande hanterar vi vardagens stressfulla situationer och utmaningar med ett annat lugn och fokus.

- Låt telefonen ligga i väskan eller i jackfickan när du är på fest, middag eller när du är någons sällskap. Jag tror ingen uppskattar en disträ vän som försöker lyssna samtidigt som hon kollar sin Facebook under tiden du berättar om din helg. Ge dina nära och kära din fulla uppmärksamhet och du kommer själv få ut så mycket mer av det.

- Lär dig konsten att vara uttråkad i två minuter. Idag är det enkelt att undvika rastlöshet genom att titta på telefonen när vi står i kö eller är på bussen. Men när vi faktiskt låter telefonen ligga kvar i väskan så tvingar vi vår hjärna att koppla av och inte bearbeta ny information. Försök istället ta in intryck som sker runt omkring dig. Återigen kan du öva på att vara närvarande. Låt hjärnan få vila ibland, det kommer gynna din hälsa, vi lovar.

Detta är våra bästa vardagstips för en mobilavgiftning. Testa och se skillnaden redan idag!
Gilla inlägget på Facebook