Kundtjänst - Hur kan vi hjälpa dig?

Kundtjänst

Ring oss: 08-517 50 220

E-postadress: info@tidningskungen.se
Postadress: Mediafy Magazines AB, Östermalmsgatan 26A, 114 26 Stockholm

Allmänna villkor Tidningskungen.se

Allmänna villkor Tidningskungen.se

1. Allmänt

Tidningskungen.se är en del av Mediafy Magazines AB (”Mediafy” eller ”Tidningskungen.se” och även vi, oss, vår, vårt, våra) Vi tillämpar i första hand de villkor som är tillämpliga i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt i Konsumentköplagen (1990:932).

1.2 Minderåriga, det vill säga personer under 18 år, äger inte rätt att beställa prenumerationer eller produkter på Tidningskungen utan förmyndares medgivande.

1.3 Tidningsprenumerationer förmedlade via Tidningskungen.se är i regel tidsbegränsade. Längden på prenumerationen och antal beställda nummer framgår av orderbekräftelsen.

1.4 Vänligen observera att vissa digitala tjänster övergår i tillsvidareabonnemang som måste sägas upp hos respektive tjänst. Om ett erbjudande övergår i ett abonnemang som måste sägas upp förmedlas tydligt på produktsidan samt i orderbekräftelsen som skickas ut i samband med att beställningen genomförts.

1.5 Tidningskungen.se kan endast förmedla prenumerationer med leveransadress inom Sverige. Följaktligen kan beställningar med leveransadress utanför Sverige inte genomföras.

2. Betalning

Betalning genom Klarna
2.1 Väljer du en prenumeration eller en produkt som betalas via Klarna tillkommer det ingen extra betalavgift. Vi accepterar för närvarande enbart VISA, VISA Electron, MasterCard och Maestro. När du betalar med kort hanteras betalningen av vår betalningspartner Klarna för att garantera snabb och säker betalning. Klarnas villkor hittar du via denna länk: https://www.klarna.com/se/villkor/.

2.2 All information skickas krypterad till Klarna via säkrade servrar (SSL/HTTPS).

2.3 Observera att Klarnas alternativ ”få först – betala sen” inte omfattar tidningsprenumerationer. Alla tidningsprenumerationer har uppstartstid hos respektive förlag. Uppstartstiden kan variera men är i regel längre än förfallodatum på Klarnas fakturor. Fakturan skall alltså betalas innan tidningen levereras.
2.4 Om din betalning hanteras av Klarna ska eventuella frågor avseende betalning eller påminnelse om fakturor m.m. ställas till Klarna. Du kan komma i kontakt med Klarnas kundtjänst här: https://www.klarna.com/se/kundservice

Betalning mot förlagsfaktura
2.5 Vid beställning av tidningsprenumeration med betalsätt ”faktura” så fakturerar förlaget dig som kund och betalning sker direkt till det förlag som ger ut tidningen. Faktura skickas ut och betalas i samband med uppstart av prenumerationen. Vid beställning av en utländsk tidning som faktureras av förlaget måste förlagets faktura betalas innan dess att prenumerationen kan påbörjas.
2.6 Frågor rörande fakturor som skickats ut direkt från de aktuella förlagen hanteras av respektive förlags egen kundtjänst. Kontaktuppgifter för att komma i kontakt med ifrågavarande förlags kundtjänst finner du i din orderbekräftelse som skickas ut per mail i samband med genomförd beställning.

3. Ångerrätt

3.1 Ångerrätt vid köp av tidningsprenumerationer är 14 dagar enligt lagen om (2005:59) distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, d.v.s. den dag då det första tidningsexemplaret levererats.
3.2 Tecknar du en digital prenumeration via Tidningskungen.se gäller ångerrätten 14 dagar från köptillfället.

3.3 Observera att andra reklamationsregler gäller vid utländska prenumerationer. Vid köp av tidningar som ges ut utanför EU är det exempelvis inte möjligt att ångra köpet efter 14 dagar från köptillfället då de utländska förlagen inte återbetalar beställda prenumerationer.

3.4 Vid köp av en värdekod för en digital produkt eller streamingtjänst har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från köptillfället. Ångerrätten gäller så länge värdekoden inte har lösts in. När inlösen av värdekoden skett går det inte att ångra köpet då koden är förbrukad. När en värdekod är inlöst kan den inte överlåtas till någon annan. De värdekoder Tidningskungen.se säljer går bara att lösa in på respektive tjänsts svenska webbplats.

3.5 Vänligen observera att ångerrätt inte gäller för avtal eller beställningar som avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift.

3.6 Önskar du nyttja din ångerrätt meddelar du det omgående per epost till info@tidningskungen.se. Sådant meddelande måste skickas senast 14 dagar efter det att du mottagit produkten och innehålla ditt namn, adress samt ordernummer. Produkten måste vidare vara i samma skick som när den mottogs för att ångerrätten skall gälla. Du måste själv bekosta returportot.

3.7 Returen måste vara oss tillhanda senast 14 dagar efter meddelande enligt punkten 3.6 ovan inkommit till vår kundtjänst. När returen skickats åter behöver du kontakta info@tidningskungen.se om att paketet är på väg. Kundtjänst gör då gör en återbetalning till dig. Detta sker senast 10 dagar efter att returen registrerats av vårt lager.

4. Paket som inte hämtas ut

För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering. Den kostnad vi debiterar dig uppgår till 39 kr och dras av vid återbetalning av ej uthämtad produkt.

5. Reklamation av en prenumeration köpt på Tidningskungen.se

5.1 Om du fått en annan tidning än den beställda skall du kontakta vår kundtjänst.

5.2 Om du har en pågående prenumeration på en utländsk tidning genom oss bör du direkt kontakta vår kundtjänst vid utebliven leverans av din tidning. Uteblivna utgåvor kompenseras i de flesta fall med förlängning av prenumerationen och Tidningskungen.se kan inte garantera att den uteblivna utgåvan skickas ut på nytt.

5.3 Om tidningen är skadad vid mottagande skall du kontakta förlaget för tidningen.

5.4 Om utlovad premie saknas skall du kontakta tidningens förlag. Premier skickas i regel till fakturabetalaren från förlaget efter att fakturan är betald om ingen annan information lämnats vid beställningstillfället.

5.6 Vi kan i regel inte svara på hur eller när eventuella premier från förlagen skickas till dig och hänvisar dig till den ifrågavarande tidningens förlag för information om leverans av premie. Kontaktuppgifter till förlagen återfinns i din orderbekräftelse och på www.tidningskungen.se/kundtjanst.

6. Reklamation av en produkt köpt på Tidningskungen.se

6.1 Om en produkt som du beställt är trasig eller defekt när den levereras behöver du kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt. En reklamation måste göras inom skälig tid från det du upptäckt eller borde ha upptäckt att varan är trasig eller defekt. Ett klagomål som framförs inom två månader räknas alltid som att det gjorts inom skälig tid. Du har som konsument rätt att reklamera en vara inom tre år från inköpsdatum.

6.2 Vänligen observera att skadade tidningar ska anmälas till respektive förlags kundtjänst och inte till Tidningskungen.se.

6.3 Tidningskungen.se står för returkostnaden vid en godkänd reklamation.

6.4 Tidningskungen.se ersätter kunden i första hand med återbetalning.


7. Leverans av en prenumeration köpt på Tidningskungen.se

7.1 Tidningskungen.se kan inte ge dig ett exakt leveransdatum för din beställda tidningsprenumeration. Tidningskungen.se förmedlar beställningar till de olika förlagen vi samarbetar med och har inte tillgång till förlagens respektive utgivningsplaner. Genomsnittlig leveranstid är dock 3–17 veckor beroende på utgivningsdag.

7.2 Om en beställd tidning inte levereras till dig enligt orderbekräftelsen ska du i första hand vända dig till förlaget för aktuell tidning.

7.3 Vänligen observera att det är en längre leveranstid för utländska tidningar då de utländska förlagens rutiner kring registreringen av nya prenumeranter generellt sett tar väsentligt längre tid än de inhemska förlagens rutiner. Även betalningsrutinerna ser annorlunda ut hos de utländska förlagen och även dessa är mer tidskrävande. Detta är inget vi på Tidningskungen kan påverka.

7.4 I det fall du vill ändra din prenumerationsadress ska du vända dig till respektive förlags kundtjänst. Gällande utländska titlar betalda via Klarna hanterar vi på Tidningskungen.se er adressändring. Vänligen observera att en adressändring avseende en prenumeration från ett utländskt förlag tar ca. tre månader att registrera. Vi rekommenderar därför dig som kund att använda Postens eftersändningstjänst för att säkerställa att din tidning levereras till rätt adress.

8. Leverans av en produkt köpt på Tidningskungen.se

8.1 Alla produkter har olika leveranstider. Se din orderbekräftelse för mer information kring leveranstiden för din vara. Produkter som finns i lager levereras vanligtvis inom den angivna tiden i din orderbekräftelse. Vänligen observera att leveranstiden i orderbekräftelsen är en uppskattad leveranstid. Om din leverans inte kommit fram senast 30 dagar efter din beställning har du rätt att häva köpet.

8.2 Om din leverans ska hämtas ut på utlämningsställe ska du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Vänligen observera att outlösta paket inte faller inom ramen för ångerrätt. Se även punkten 4 ovan avseende debitering för paket som inte hämtats ut.

8.3 Du ansvarar själv för att kontrollera att uppgifterna i orderbekräftelsen är korrekta. Tänk på att mottagarens namn måste framgå på leveransadressen som finns angiven i orderbekräftelsen.



9. Ansvar

9.1 Tidningskungen.se ansvarar inte för utebliven leverans av tidning till prenumerant vid ett förlags eller en tidnings konkurs under pågående prenumeration. Vid utländsk tidnings konkurs anpassar vi oss efter förlagets rutiner. I de flesta fall återbetalas inte prenumeranten för prenumerationen.

9.2 Tidningskungen.se ansvarar inte heller för tidning som dragits tillbaka/lagts ned till följd av beslut från aktuellt förlag under pågående prenumeration. Tidningskungen.se hänvisar härvid till respektive förlag.

9.3 Tidningskungen.se ansvarar inte heller för tidning som inte levereras i enlighet med det ifrågavarande förlagets prenumerationsvillkor, exempelvis i fall då förlaget ifråga har karenstid för prenumerationer.
9.4 Tidningskungen.se reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och/eller skrivfel på webbplatsen www.tidningskungen.se och www.tidningsbutiken.se (”Webbplatserna”). Tidningskungen.se har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera information när som helst. Tidningskungen.se ansvarar inte för information på Webbplatserna som kommer från en tredje part.

10. Personuppgifter

10.1 Tidningskungen.se är en del av Mediafy Magazines AB. I den del de tjänster och produkter som Tidningskungen.se levererar innebär personuppgiftsbehandling är det Mediafy Magazines AB som är personuppgiftsansvarig för sådan personuppgiftsbehandling.
10.2 Alla personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med Europaparlamentets och Rådets Förordning (EU) 2016/679 (”Dataskyddsförordningen”), annan tillämplig dataskyddslagstiftning samt tillsynsmyndighets bindande beslut och föreskrifter. Ytterligare information om hur vi behandlar kunders personuppgifter finns i Mediafys policy för behandling av kunders personuppgifter som du kan hitta här

11. Presentkort

11.1 Ditt presentkort är en värdehandling. Om du tappar bort ditt presentkort eller din presentkortskod kommer Tidningskungen.se inte att tillhandahålla nytt presentkort eller ny presentkod. Ditt presentkort gäller för ett köp.

11.2 Våra presentkort är giltiga ett år från utfärdandedatum. Tidningskungen.se ansvarar inte för presentkort köpta från någon tredjepart som har kort giltighetstid. Presentkort som gått ut förnyas inte.

11.3 Presentkort kan lösas in mot en valfri prenumeration eller produkt i Tidningskungens sortiment som går att betala med kort. Ett fåtal prenumerationer, som ifrågavarande förlag valt att endast erbjuda genom egna förlagsfakturor, är undantagna möjligheten att betala för med presentkort.

11.4 Tidningskungen.se ansvarar inte heller för tidning som dragits tillbaka/lagts ned av aktuellt förlag under pågående prenumeration utan hänvisar till respektive förlag. I dessa fall återbetalar inte Tidningskungen pengarna för presentkortet eller utfärdar ett nytt presentkort.

11.5 Presentkort som du erhållit genom Coops poängshop kan lösas in mot en valfri prenumeration från ett förutbestämt utbud som är kopplat till presentkortets värde. I presentkortsutbudet för presentkort erhållna genom Coops poängshop finns endast svenska prenumerationer.

11.6 Ditt presentkort kan inte lösas in mot kontanter eller återköpas.

11.7 Presentkort rabatteras inte.


Senast uppdaterade 2022-04-25